Filmski prostori: hrvatske rekonstrukcije američkog žanrovskog filma

27.3.2017

Tomislav Čegir
FILMSKI PROSTORI: HRVATSKE REKONSTRUKCIJE AMERIČKOG ŽANROVSKOG FILMA

Hrvatsko društvo filmskih kritičara, Zagreb: 2012
149 str, ilustr.
ISBN 978-953-57450-0-6

Autor razmatra hrvatski žanrovski film prema kriterijima/obrascima žanrovskog filma utemeljenog u (dominantnoj) američkoj kinematografiji. Pritom, u kontekstu proučavanja kvalitativnog suglasja sa svjetskim tendencijama, kod hrvatskih redatelja uočava izrazitu individualnost u rekonstrukciji uspostavljenih američkih žanrovskih konvencija, kao i prilagođenost postojećoj hrvatskog stvarnosnoj matrici. Najčešće eksploatirani žanrovski odabiri u domaćoj kinematografiji pritom su film noir, vestern, gangsterski film, romantična komedija, odnosno melodrama, kriminalistički film, ratni film i dr. Kao interpretativne modele u razmatranjima hrvatskih žanrovskih varijacija Čegir koristi devet filmova hrvatske kinematografije (Zločin u školi, Osuđeni, Diploma za smrt, Stela, Vrijeme ratnika, Tri muškarca Melite Žganjer, Crvena prašina, Put lubenica, Živi i mrtvi), od kojih je dio nastao 80-ih godina prošlog stoljeća (u doba Jugoslavije), a dio u razdoblju samostalne države Hrvatske. S obzirom na žanrovsku raznolikost svakog od redatelja, Čegir se odlučio samo za jedan film svakog od njih – onaj koji najizrazitije korespondira s nekim od pojedinačnih žanrova, odnosno podžanrova.